tisdag 20 oktober 2009

Reflektion 3, Carlgren och Marton del 1

I boken så förklarar man ändringen från regel- till målstyrning som vi har idag. Det det menas med att läraren har ett mål som dom ska sträva åt för individen, men hur man kommer till målen är upp till läraren att lägga upp undervisningen för att eleven ska uppnå målet.

Något som jag vill påpeka är att jag tycker det finns negativa saker med detta. Det kan tolkas så olika från lärare till lärare villket kan leda till orättvissa betygskriterier. Tex om två idrottslärare får till sig målet att eleven ska kunna ta ansvar och handla utefter det. Detta kan leda till olika uppfattning hos lärarna.
En av lärarna kanske tycker det räcker med att eleven ska hålla en uppvärmning på en idrottslektion. Medans den andra tycker att ansvar är att hålla en helt egen lektion som då leder till orättvissa i betygskriterier för olika skolor runt om i sverige. Villket gör att eleven som hade läraren med bara uppvärmningen har mycket lättare att få bättre betyg än eleven som behöver hålla en hel lektion vilket som är mycket svårare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar